Wednesday 14 March 2012

Biokrasi ke birokrasi


Semasa proses kempen pilihan raya kampus UPSI yang lepas, terdapat beberapa situasi bahasa yang berlaku dan masih saya ingat. Pada hari kempen dan rapat umum yang pertama, dapat di lihat beberapa calon dan wakil calon begitu lantang memperkenalkan diri dan mengutarakan kepincangan yang berlaku di antara kedua-dua belah pihak yang bertanding. Terdapat pelbagai kesalahan bahasa yang dilakukan daripada calon dan wakil calon antaranya seperti penggunaan struktur ayat yang tunggang langgang dan ada juga yang menggunakan istilah yang salah. Salah satu kesalahan yang dapat saya rakam ialah penggunaan istilah ‘biokrasi’. Sebenarnya calon tersebut ingin memperkatakan tentang karenah birokrasi di pihak pentadbiran UPSI yang banyak menyusahkan pelajar. Pada masa tersebut, saya juga telah mendengar perbualan dua orang mahasiswa yang kebetulan ada di hadapan saya.
Pelajar A : wei, biokrasi ke birokrasi?
Pelajar B : haha aku rasa dia ni budak biologi kot. Semua dia nak bantai bio. Sampai birokrasipun jadi  biokrasi.

No comments:

Post a Comment